Sluit venster
Rudolf Valster - Recent werk

 

 

Juxtaposities

 

Juxtaposities is speciaal samengesteld voor de bibliotheek van Bos en Lommer. Deze expositie, met schilderijen die allemaal te maken hebben met de bibliotheek en de directe omgeving, brengt 4 series werk bij elkaar uit verschillende perioden: Schrijversportretten, The Art Of Communication, Halal Madonna's en Fruitstillevens.

 

In 1996 is een begin gemaakt met de Schrijversportretten voor een reizend museum over poëzie en beeldpoëzie, de pinacotheek (meer info: beginscherm website, gele streep). Voor deze tentoonstelling maakt Valster een portret van Hafid Bouazza. Samen met andere schrijversportretten worden ze gecombineerd met 'The Art Of Communication'(2008), dit zijn commentaren in de vorm van geschilderde reclameposters. Met een knipoog geven zij een geschilderd commentaar op het dragen of niet dragen van een boerka, zonder te veroordelen. Bovenstaande series gaan over communicatie en verbinden samenleving en bibliotheek met elkaar.

De series Halal Madonna's (2010) en Fruitstillevens (2011) verbinden de Bos en Lommermarkt met de bibliotheek. De directe aanleiding voor de Halal Madonna's is een marktkraam met hoofddoeken die geëtaleerd worden op paspophoofden. Deze hebben model gestaan voor de schilderijen. Het zijn in principe stillevens. Door ze te schilderen, ontstaat er een verhaal en worden het portretten.

De aanleiding voor de fruitstillevens lag in een advertentie voor huidverzorging. Deze zag er uit als een 17e eeuws fruitstilleven. Het streven van de marktkoopman, de producten zo mooi mogelijk te tonen, is gecombineerd met het vanitas gegeven. Op het eerste gezicht ziet alles er fris uit maar als je goed kijkt is het verval ook ingetreden.

De vraag wordt gesteld wat schoonheid is?

Rudolf Valster, 2011.

Inrichten van de expositie met Pim Groot.

 

Activiteiten rondom Juxtaposities Bibliotheek Bos en Lommer:

In de eerste week van september verschijnt Magazijn Valster (magazine/catalogus over The Art Of Communication, de serie boerka posters) in een gesigneerde oplage van 50.

Deze zijn ook verkrijgbaar voor € 10,00 in de bibliotheek Bos en Lommer, waar het ook ter inzage ligt bij de balie, Bos en Lommerplein 176, Amsterdam.

Je kunt Magazijn Valster ook rechtstreekst bij mij bestellen, mail dan naar r.valster@chello.nl

 

Donderdag 8 september om 16.00.

Miriam Lahit heeft een lezing gegeven over hoofddoeken. Zij belichte hierin verschillende

culturen waar hoofddoeken gedragen worden maar op verschillende manieren. Verband hiermee

bouden culturele verschillen maar ook verschillen in interpretatie van de Koran.

Ook belichtte zij verschillende mode ontwerpers die zich met hoofddoekdracht bezig hielden.

Ook gaf zij een demonstratie over verschillende manieren om hoofdoeken te dragen.

Hieronder enkele foto's te zien:

Miriam Lahit bezig met haar lezing.

Hollandse mevrouw wilde ook wel is een hoofddoek uitproberen, hier assisteertdeen vriendin van Miriam.

Dit is het voorlopige resultaat, deze mevrouw moest wel even wennen aan de hoofddoek.

Ze vond het kriebelen en ze dacht dat ze minder kon horen. Wat meteen in grote hilariteit ontkent

werd door de aanwezige Turkse en Marrokaanse vrouwen.

 

 

Op zaterdag 8 oktober heeft een rondleiding/debat plaatsgevonden olv Jihad Alariachi (bekend van de Meiden van Halal), waar gediscussieerd werd naar aanleiding van mijn kunst over sociale thema's.

Hieronder volgen enkele citaten uit reacties van de deelnemers:

-'Onvermijdelijk kwam in het gesprek een ieder met zijn of haar stokpaardjes en dat ging voor mijn benul en gevoel met enige regelmaat voorbij aan wat jij ter sprake lijkt te willen brengen: of we ook ontspannen om kunnen gaan met de keuze voor, dan wel het verplicht zijn van het dragen van hoofddoekjes. Ik was en ben tamelijk verbaasd om niet te zeggen verbijsterd door de mededeling dat God zelf hier de hand in heeft, dat Hij niet wil dat we meer dan een vermoeden hebben van het vrouwelijk lichaam'.

-'De rondleiding was extra leuk door de aanwezigheid van de marktkraamhouders. Toen ik vertrok liep ik er toevallig langs, en sprak een van hen nog even. Je merkt dan in elke opmerking wel het gevoel van miskenning en het moeten vechten tegen vooroordelen. Begrijpelijk. We waren het erover eens dat een initiatief als dit mensen weer een stapje in de goede richting zet (al is het spreken voor eigen parochie vrees ik).'

-(....)'Dat ik nogal moeite heb met types die spreken van "heilige systemen" en "groei van mensen" en "verinnerlijking van het geloof" doet daar niets aan af. Dat zij ook (althans die indruk wekten zij) ook nog eens voor vrouwen leken te spreken maakte het voor mij volstrekt ondragelijk. (....) Overigens mag iedereen zich kleden zoals hij/zij wil en ook geloven wat hij/zij wil.'

-'Verder vond ik de discussie interessant over het wel/niet vragen naar iemands achtergrond. Persoonlijk vind ik het interessant om te weten waar iemands wortels nog meer liggen, dus ik vraag het wel. In dat opzicht sta ik achter de "Belgische dame". Dat wil niet zeggen dat ik de frustratie niet begreep van de Marktkoopman.'

-'De opmerking van Jihad over het in hokjes stoppen vond ik een goede. In hokjes stoppen doen we allemaal, maar bedenk dat je in zoveel verschillende past. Je bent moslima, maar ook salsadanseres, maar ook moeder enz.'

-'De grote truc van jou werk blijft toch het spel van de-contextualiseren: iets wat bekend lijkt in een andere context zetten. Je moet zelf maar gaan nadenken waarom je denken (vakken indeling) opeens niet meer klopt.'

-'Wat mij bijgebleven is was het portret van een vrouw in een burqa op een mens-erger-je-niet-bord. De boodschap erachter sprak mij erg aan. Ook het woord juxtapositie is mij bijgebleven omdat ik het niet kende, maar toch aan den lijve heb ondervonden wat het inhield'

 

Deze expositie was tevens onderdeel van Kunstroute Bos en Lommer

Deze expositie is mede mogelijk gemaakt door Stichting Kunsttraject.