De pinacotheek is in eerste instantie ontstaan uit de behoefte om een omgeving te scheppen voor de portretten van schrijvers en dichters die mij aanspraken. De aanleiding om deze portretten te schilderen was de verwantschap die ik voelde met het werk van deze schrijvers, zoals daar zijn Johnny van Doorn, Brendan Behan, Charles Bukowsky, Dylan Thomas en Tjebbe Hettinga. Maar ook met de gezongen verhalen van Shane Macgowan, Steve Earl en Nick Cave.
Ik wilde een installatie maken die deze verwantschap visueel maakte. De portretten hangen bij elkaar in de pubhoek. Ook heb ik een geluidscollage gemaakt die de toehoorder meevoert naar de pinacotheek. In de pubhoek hoort men geluidsfragmenten van deze schrijvers als ware het dat zij bij elkaar in de kroeg zaten. Hier heerst een sfeer van verlangen en weemoed.
Draait men zich om dan kan men flarden geluid opvangen uit de zeehoek. Hier hoort men een storm loeien en een wilde zee bruisen. Met de storm worden stemmen meegevoerd en af en toe waait de deur open en kan men flarden pubgeluiden opvangen. Ook weerklinkt af en toe een mytisch zeegedicht. Hier hangen schilderijen die met de zee te maken hebben. Er hangen schilderijen waarop hangende haaien aan kettingen te zien zijn. Een haai is een roofdier dat het al miljoenen jaren uithoudt in de zeeen, onaantastbaar. Door hem aan een ketting te hangen laat ik ook zijn kwetsbaarheid zien. Die tegenstelling intrigeert mij. Ze hangen wel aan kettingen maar ze zijn misschien niet dood. Het zijn melancholische beelden.
De haai hangt aan een ketting, bevestigd aan zijn buik, vlak
onder een daglicht
koepel, gehangen
aan een boogconstructie, voor een geschilderde
achtergrond.
De haai is beschilderd met verschillende teksten, uit de haai weerklinkt het
geruis van een branding, vermengd met de geluiden van spreekkoren in verschillende
talen. Je hoort Engelse, Russische, Spaanse en Nederlandse teksten.
Realisatie van een blijvend kunstwerk als aandenken aan het jaarlijkse uitwisselingsprogramma met scholen in diverse landen. Het thema was dit keer 'social values'.
Het interesseert mij dat het dier in de tijd van de dinosaurussen existeerde. De haai is dus een echte tijdreiziger. Dit aspect maakte de haai geschikt om als tijdscapsule te fungeren voor de ideeën en waarden van de leerlingen. Het idee was om de haai boodschappen te geven die bedacht waren door de deelnemende leerlingen en die bestemd zijn voor toekomstige leerlingen. De haai heb ik van tevoren vervaardigd en meegenomen. Alle leerlingen gaven een tekst op. Er was een groep die zich bezighield met het schilderen van de teksten op de haai. Een aantal leerlingen was betrokken bij de geluidsopnamen. Anderen hielden zich bezig met het schilderen van de achtergrond.
Op de dag van de onthulling werden alle componenten van het kunstwerk geïnstalleerd.
De stalen boogconstructie moest bevestigd worden. De haai moest opgehangen
worden en de draden voor het geluid moesten aangesloten worden. De schildering
die op 6 panelen gerealiseerd was, moest ook op de achterwand bevestigd worden.
Door de inzet van de leerlingen, de betrokken docenten, conciërges en
mijzelf kon dit alles in een week gerealiseerd worden.
De installatie Pinacotheek is een demontabele ruimte met een ingang. Het is de bedoeling deze ruimte te betreden.
Binnen zijn twee wanden opgeschilderd als behang zoals je dat kunt aantreffen in een pub, de overgebleven twee wanden zijn opgeschilderd als een oude scheepswand. Boven de ruimte hangt een haai aan een ketting bevestigd met een haak aan zijn buik. Aan de wanden hangen tempera schilderijen.
Het woord pinacotheek betekend letterlijk een verzameling schilderijen. In dit geval zijn het eigenlijk twee soorten verzamelingen die veel met elkaar te maken hebben en daarom met elkaar getoond worden.
- Wanden: acrylverf op spaanplaat
- Schilderijen: eitempera op masonite en karton
- Beelden: o.a. acrylverf op gaas
en papiermachee
-
ruimte: 300 cm x 400 cm
-
Schilderijen: divers
-
haai:
l. 200 cm x br. 75 cm x h. 50 cm
Titel: Pinacotheek (Achtergrond info...)
Techniek: verschillende technieken (meer info...)
Jaar: 1996 – 2000
Uitvoering: Copacabana, salon voor de kunsten, Breda. Film van de Pinacotheek (1Mb).
Titel: Tallandman
Materialen: acryl, spiegel, hout
Afmetingen: l. 60 cm x br. 45 cm x h. 30 cm
Jaar: 2000
Titel: Dansende Haai (in bezit van Stadsdeel Westerpark, Amsterdam)
Materialen: gaas, papiermachee, acryl, schellac, polyester, pvc, hout, wielen
Afmetingen: h.185 cm x l. 160 cm x br. 120 cm
Jaar: 2003
Titel: 'Sharkmessenger'
Het Bakenpark Lyceum, Almere, 2002
afmetingen: l. ±300 cm x br. ± 120 x h. ±80 cm
techniek: gemengde technieken
afmetingen: 500 cm x 300 cm
techniek: eitempera op masoniet
Jaar: 2000
De haai is een regelmatig terugkerend element in mijn werk. Het dier heeft geen éénduidige betekenis in mijn werk, het kan een woest roofdier zijn, dan weer hangt het dier hulpeloos aan een ketting. (achtergrond...)