Welkom op deze virtuele tour langs de etalages van stichting Kunsttraject.
We staan nu voor de eerste etalage in de van der Hoopstraat 41 (of de Kemperstraat 89). Dit is het vroegste werk van de tentoonstelling, ik heb het gemaakt in 1986. Destijds had ik mijn huis/atelier hier om de hoek in de van Hogendorpstraat, dat is inmiddels gesloopt.
Ik was gestopt met de lerarenopleiding omdat ik mij volledig op het maken van kunst wilde storten.
De schilderkunst was al eens dood verklaard, maar er kwam een nieuwe golf kunstenaars die weer volop gingen schilderen. Schilderen was en is mijn alles, dat wilde ik graag ontdekken. Mijn grootste held in die tijd was Willem de Kooning ('I paint to live'). In de jaren '70 werd de conceptuele kunst belangrijk en in de jaren '80 werd veel abstract geschilderd misschien als een gevolg daarvan. Als een contrapunt voor wat er gebeurde heb ik een beeld gekozen van Rubens, Andromeda. Dat was een groot contrast met de beelden die toen gangbaar waren. Ik was niet de enige bleek later, mijn werk bleek te vallen onder appropriation art. Met bijvoorbeeld schilders als David Salle.
Het gebruik van de figuur Andromeda, zoals Rubens haar schilderde vastgeketend aan een rots, een zeemonster dat haar bewaakte en Perseus die aan kwam vliegen op pegasus, leende zich uitstekend voor nieuwe betekenissen. En een hele serie schilderijen, waarvan onder een paar voorbeelden. In dit schilderij heb ik Andromeda 'losgeknipt' uit de voorstelling en voor kasteel Schaloen (nabij Valkenburg) geplaatst. Onder de bomen zie je een Adam en Eva uit een ander werk van Rubens namelijk 'Het aardse paradijs' met de zondeval. Tegelijkertijd maakte ik een serie grote schilderijen, die ik voor het gemak maar blokkwast schilderijen noem, abstracte werken gemaakt met Zwitserse huisschilders verf, Cow acryl, en een hele brede kwast. Dit werk is niet te zien op deze tentoonstelling maar van wat ik er nog van heb zijn de kleuren nog echt fantastisch. Ik maakte dus ook binnen mijn werk contrapunten, ogenschijnlijke tegenstellingen. Je zou het ook kunnen zien als een markering van het gebied voor mijn schilderkunstige onderzoek want dat was het en dat is het nog steeds. Dat onderzoek gaat natuurlijk over wat een herkenbaar beeld oproept en dat weer gebruiken of juist ontkennen. Maar ook onderzoek naar het schilderen zelf, de kwaststreek, de verf en de technische kant van het schilderen.
Op naar de Fannius Scholtenstraat 21
J.M. Kemperstraat 89
Andromeda met snoepje, 1989. Aanvankelijk was haar mond geel/zwart zoals in de rest van het schilderij. Ik weet niet meer precies hoe ik aan het mondsnoepje kwam maar het slingerde blijkbaar rond. Het bleek perfect om te gebruiken dus heb ik het opgeplakt. Dit schilderij heeft altijd op mijn atelier gestaan en is niet eerder tentoongesteld geweest. Vele jaren bleek het verrassend goed gebleven. Ik dacht dat snoepje vergaat nooit, totdat ik het schilderij tevoorschijn haalde voor deze tentoonstelling. Beschimmeld, zwart geworden en zacht en kleverig werd het toch wel een nare plek op het schilderij. Het viel niet mee om een zelfde soort snoepje te vinden. Dankzij de behulpzaamheid van Cedric bij Candy Freaks heb ik een vervangend snoepje, plus een paar reserve, voor zolang die goed blijven.
Naast een tryptiek waarin je Andromeda van voren, opzij en van achteren kunt zien, heb ik in die tijd ook een beeld gemaakt van Andromeda van polyester met een knipperende lamp er in. Alleen dat werd veel te warm en ging stinken. Ik denk er nu aan om de lamp te vervangen door ledlampen, dat zalwaarschijnlijk beter gaan.
Op naar de J.M. Kemperstraat 140