terug naar overzicht | mail
Rudolf Valster - Recent werk

 

 

van der Hoopstraat 88

Deze aquarellen van groot formaat heb ik geschilderd naar bestaand werk van Rubens.

Dit is een versie van de 'Ten hemel opneming van Maria'. In de J.M. Kemperstraat 140 hangt een andere aquarel met hetzelfde thema.

Alles is natuurlijk al bepaald in zo'n compositie. Ik probeer zoveel mogelijk de voorstelling, het verhalende, niet te zien en een beeldlaag te zoeken in de kleuren. En dat probeer ik in aquarel te vertalen, dat al zo anders is dan olieverf waardoor het een totaal ander schilderkunstig verhaal wordt. Aquarelleren op dit soort formaten is een uitdaging. Je moet er omheen lopen. Ik werk graag met veel water. Het mooie van aquarel is dat je werkt met papier en soms zelfs zichtbare pigmenten. Je weet nooit precies hoe het opdroogt op dit formaat. Ik houd er van om kleuren heel diep te maken zonder het dicht te schilderen. Het is heel bepalend en onmogelijk om aan meerdere aquarellen tegelijk te werken op mijn atelier. Dat maakt dat het werk een urgentie heeft tijdens het maken. Voor dit werk vond ik in de gang een enorme, oude plaat hout met witte verfstreken er op. Ik vond het veel zeggingskracht hebben. Ik heb het gebruikt als beeldelement, als toevoeging. Sommige van die verfstreken heb ik verguld met bladgoud omdat ik dat vond passen bij het karakter van het geheel. Alsof dit paneel is gevonden in een kerk.

Onderaan meer voorbeelden uit deze serie.

 

Op naar de overkant:

 

van der Hoopstraat 89

Hier is de kruisoprichting van Rubens te zien. Het oorspronkelijke werk hangt evenals het bovenstaande schilderij in de Onze Lieve Vrouwe Kathedraal van Antwerpen. Ik had het idee om de figuur van Jezus als grote roze vlek neer te zetten. Ik heb hiervoor een groot, vuistdik, Chinees penseel gebruikt dat heel veel water op kan zuigen en dus veel verf. Dat was nodig om de grote vorm te kunnen maken. Die moest er in één keer op staan. Ik had niet in de hand waar het water tijdens het drogen naar toe zou stromen en hoe het zou opdrogen. Dat was het idee voor de aquarel. Verder heb ik het oorspronkelijke beeld als uitgangspunt genomen voor het contrast en uitgewerkt. Misschien is dit een thema waar ik op groot formaat nog verder mee kan.

 

Op naar de J.M. Kemperstraat 89 (de van der Hoopstraat weer oversteken en de trambaan volgen. In de Kemperstraat naar rechts)

 

J.M. Kemperstraat 140

Hier hangt de eerste 'Ten hemel opneming van Maria' die ik geaquarelleerd heb. Ik had een kleine studie gemaakt op rijstpapier en blokjes chinese inkt die je zelf moet aanmaken met water. Met een langharig, fijn, Chinees penseel heb ik in één vloeiende beweging die compositie geschilderd. Maar eigenlijk is het heel tekenachtig. Dit heb ik toen minimaal van kleur voorzien met accenten. Deze studie maakte de weg vrij voor het maken van een groot formaat aquarel met dit onderwerp. Voor deze aquarel heb ik ook een pigment gebruikt dat niet geschikt is om mee te aquarelleren omdat het reageert op de cadmiumkleuren. Dat pigment heet 'Friesch groen' en is vanwege zijn giftigheid niet meer te verkrijgen.

Door het gebruik van dit pigment treden er langzaamaan allerlei veranderingen op waar het in contact komt met de cadmium kleuren geel en rood. Dit wordt zwart of uiteindelijk weer groen of er ontstaan groene kristallen. Soms trekt het de verf ook weg van de plaats waar het zat.

Het niet in de hand hebben wat er gebeurt, ervaar ik als prettig. De schoonheid en de vernietiging ervan, die misschien weer een ander soort schoonheid oplevert, is een verrijking en relativering tegelijkertijd.

Op naar de J.M. Kemperstraat 148 (volg de tramljn richting van Hallstraat, de etalage bevindt zich aan de rechterkant)

 

voorbeeld van kristalvorming op de aquarel in de J.M. Kemperstraat 140.